Over zoekmachine optimalisatie (SEO) bestaan veel misverstanden. Vaak gaat het dan om de nuance. Maar sommige misverstanden zijn zo fundamenteel dat iedere ondernemer moet oppassen dat hij of zij niet in deze veel gehoorde ‘gedachtenkronkels’ verstrikt raakt.

 

Misverstand 1: Je moet zorgen dat je op bedrijfsnaam gevonden wordt

Uiteraard is dat wenselijk, maar je legt de lat wel erg laag als dat je enige ambitie is. Ten eerste bereik je hiermee alleen dat je gevonden wordt door mensen die je al bij naam kennen, dus geen potentiële nieuwe geïnteresseerden.

Ten tweede is het op bedrijfsnaam gevonden worden zo ongeveer de allereenvoudigste seo-uitdaging. Tenminste, als je je bedrijfsnaam en domeinnaam goed gekozen hebt. Als je echt een unieke bedrijfsnaam/domeinnaam hebt, dan kun je zelfs met een handjevol inkomende links al bovenaan komen in de zoekresultaten. Het kan zelfs lukken zonder inkomende links.

Probeer altijd een originele bedrijfsnaam te kiezen die niet alleen aantrekkelijk is voor je potentiële klanten, en ook niet alleen uniek is binnen het KvK-register, maar zoek ook een domeinnaam die een “exact match” is met je normaal gecommuniceerde bedrijfsnaam. Bij voorkeur een .nl domein als je in Nederland zit. Onderzoek daarbij goed of er met diezelfde domeinnaam geen (sterke) partijen actief zijn op andere populaire top leveldomains (zoals .com of .net). Als dat wel het geval is, overweeg dan een andere bedrijfsnaam/domeinnaam te kiezen. Of accepteer dat je wat harder zult moeten werken, zelfs om alleen op je bedrijfsnaam gevonden te worden.

Misverstand 2: Je product /dienst leent zich niet voor online

“Bij ons gaat het toch vooral om persoonlijke relaties. Internet is bijzaak”, of: “De meeste nieuwe klanten weten ons te vinden omdat ze vaak langs ons kantoor rijden.” Overdreven? De citaten komen vrijwel letterlijk uit de praktijk.

Schrik niet, maar elke dag zijn er mensen in Google op zoek naar jouw type bedrijf, jouw producten of jouw dienstverlening. In sommige branches duizenden per dag en in sommige nichesectoren misschien maar enkelen per dag. Maar zelfs in het laatste geval kan het lonen om door deze hele specifieke zoekers gevonden te worden. Zorg op z’n minst dat je lokaal/regionaal gevonden wordt.

Denk goed na over hoe mensen zoeken op je dienstverlening. Ben je bijvoorbeeld een boekhouder en administrateur in Leiden, focus je dan niet alleen op de zoekterm “administratiekantoor leiden”, maar bijvoorbeeld ook op: ”boekhouder leiden”, “accountant leiden” en zelfs “administratie leiden”. De Google Adwords Keyword Tool leert dat op ieder van die specifieke termen enkele tientallen zoekopdrachten per maand worden uitgevoerd.

Maar denk ook eens verder. Bedien je een specifieke niche? Maak hier dan content over op je website! Om bij het voorbeeld te blijven: op de zoekterm “zzp boekhouder” wordt zo’n 320 keer per maand gezocht. Als jij kunt scoren op die zoekterm en op je website kunt uitleggen waarom je de ideale boekhouder bent voor zzp’ers, dan krijg je hier vast klanten uit. Wellicht word je dan ook op gevonden door mensen uit Groningen die niet snel zaken met je zullen doen, maar deze ‘bijvangst’ kan weinig kwaad…

Denk na over de vragen waarmee je doelgroep/klant worstelt. Op een zoekterm als “administratie opzetten” wordt ongeveer 170 keer per maand gezocht. Voor jou als expert een fluitje van een cent om hier een relevante pagina over te schrijven met tips over hoe je hiermee begint, wat je nodig hebt, etc. En ook die content kan je vervolgens nieuwe bezoekers gaan opleveren en nieuwe klanten. En zelfs als die pagina je via de zoekmachines in beginsel geen klanten oplevert, dan kan hij wel een indirect effect hebben. Als het echt een nuttige pagina is dan heb je namelijk grote kans dat de link wordt gedeeld via social media en op blogs en forums. Dat is goed voor nieuwe bezoekers via die links en uiteindelijk ook weer voor de hoogte waarin je in de Google-zoekmachine verschijnt.

Misverstand 3: je webbouwer heeft je site al vindbaar gemaakt

Om met het positieve te beginnen: gelukkig zorgen de meeste webbouwers er tegenwoordig voor dat een aantal (technische) seo-zaken op orde zijn in het cms. Denk aan zaken als leesbare url’s in plaats van dynamische url’s en een redirect van je domein zonder www naar je domein met www ervoor.

De meeste webbouwers zijn echter geen inhoudsdeskundigen en ook geen marketeers. Er zijn dus maar weinig webbouwers die een uitgebreid zoekwoord onderzoek voor je (kunnen) doen.
Best kans dus dat ze met alle goede wil van de wereld jouw eigen lijstje van ‘zelf verzonnen’ zoekwoorden gebruiken als input om de opzet van je website. En daarmee kun je een heleboel eenvoudige seo-kansen mislopen.

Een paar basale dingen die je zou moeten onderzoeken: welke zoektermen zijn relevant voor mijn dienstverlening, wat zijn de maandelijkse zoekvolumes hierop en hoe sterk is de  seo-concurrentie op deze specifieke termen. Vraag je webbouwer expliciet of ze dit gedaan hebben of alsnog kunnen. Zo niet: doe het dan zelf, of roep de hulp in van een seo-expert, maar doe het in elk geval wel.

En als je dan al je techniek en content geoptimaliseerd hebt, dan komt het toch vanzelf goed met je zoekmachine rankings? Fout! Maar als je zelf heel actief bent op sociale media toch wel? Nee je hebt nog steeds een heleboel kwalitatieve inkomende links nodig om je online reputatie te vergroten. Pas dan zul je (echt) stijgen in de zoekresultaten. Ook deze inkomende links zullen de meeste webbouwers niet voor je gaan regelen, dus denk niet te snel dat je seo-proof bent.

De laatste tip: zorg dat je een analysetool op je site hebt draaien, bijvoorbeeld Google Analytics. Gelukkig zorgen de meeste webbouwers daar wel standaard voor. Maar doe er in dat geval ook iets mee! Bekijk op z’n minst periodiek de ‘Verkeersbronnen rapportage’ om te bepalen waar je bezoekers eigenlijk vandaan komen en hoe die zich gedragen op je site (o.a. aantal bezochte pagina’s per bezoek en gemiddelde tijd op je site). Dit alleen al kan heel verhelderend zijn.

Kijk in het licht van bovenstaande ook vooral bij de verkeersbron ‘Zoeken/Organisch’. Dan merk je vanzelf of je alleen op je bedrijfsnaam gevonden wordt. Werk aan de winkel in dat geval!

 

Dit artikel werd eerder door Joost van Vught gepubliceerd op Sprout.nl