De feestdagen komen er weer aan, met Black Friday 2019 als aftrapper! Bijna alle zoekmachine marketeers zijn zich wel bewust van de zoekvolumes voor hun zoektermen. Maar niet iedereen weet hoe de zoekvolumes zich gedurende het jaar ontwikkelen. Of hoe hiervan te profiteren. Een paar eenvoudige tips om te scoren met “seasonal SEO”.

Seizoenspatronen herkennen

Je kunt patroongevoelige content grofweg indelen in 3 smaken:

  1. Seizoenen
  2. Events
  3. Afgeleide pieken

Een van de eenvoudigste manieren om eventuele seizoenspatronen te ontdekken is door Google Trends te gebruiken. Een voorbeeld van een seizoenen term is “zonnebrand”. Hierbij kun je zelf al wel bedenken dat er vooral naar gezocht wordt tussen grofweg de meivakantie en de zomervakantie. En dat blijkt ook in Google Trends. Overigens was de zonnekracht of angst voor verbranding in mei 2017 kennelijk een stuk sterker dan in voorgaande jaren?

zonnebrand

Een actueel voorbeeld van een event is “vaderdag”. Hier nog scherpere pieken, en vooral dalen, omdat het zoekvolume na het event volledig wegvalt:

vaderdag-trends

Hier zijn een paar interessante patronen te onderkennen. Ieder jaar neemt de interesse in “vaderdag” langzaam toe vanaf ongeveer eind april / begin mei. Je zou hieruit kunnen concluderen dat vaderdag als logische vervolgvraag begint te ontstaan vanaf het moment dat mensen op “moederdag” beginnen te zoeken. Geen exacte wetenschap misschien, maar toch interessant om over na te denken.

De derde categorie van seizoengevoelige zoektermen zijn termen waarvan je op het eerste gezicht niet meteen zou denken aan een zware seizoens of event afhankelijkheid. Als voorbeeld kijken we hier naar “Samsung TV”.

Hier wordt het hele jaar door wel op gezocht, maar kennelijk zit er rond deze zoekterm toch een patroon, namelijk een piek steeds rond de kerstvakantie:

samsung-tv

Met een beetje consumentenpsychologie van de koude grond kun je dan bedenken dat mensen in de donkere vakantiedagen meer voor de buis zitten en zich bewuster worden van het feit dat ze die oude tv nu eindelijk eens willen vervangen. Of dat het “kadootjes tijd” is en ze zichzelf of de familie wel een nieuwe TV gunnen. Hier dus een patroon dat afgeleid is van het seizoen (winter) en een event (kerstvakantie). De scherpe lezer ontdekt misschien nog een piek rond mei 2014? Zeer waarschijnlijk komt deze door het WK voetbal in juni 2014. Grote sportevenementen zijn altijd een “klassiek” moment om de TV te vervangen.

De overall conclusie: kijk voor je belangrijkste zoektermen eens naar seizoensinvloeden en denk na over waarom die patronen er zouden kunnen zijn. Je haalt meer inzichten uit Google Trends dan je misschien zou denken. Maar wat moet je er vervolgens mee doen?

Welke “seasonal” zoektermen?

Als we voortbouwen op het “vaderdag” voorbeeld, dan kun je ook hier weer zonder enorme analyses snel conclusies trekken over interessante samenhangende zoektermen. De eerste is om te kijken naar “gerelateerde onderwerpen” die Google onderaan de pagina suggereert:

gerelateerd-vaderdag

De andere is om simpelweg te kijken waar de top resultaten voor de “head term” zich op focussen in hun titel. In dit geval met name termen als:

  • Cadeau
  • Origineel
  • Uniek

Misschien geen vervanging voor een volwaardig zoekwoorden onderzoek, maar ook als gewone ondernemer kun je hiermee wel in minder dan 5 minuten het onderwerp verkennen.

serp-vaderdag

Content types & timing

Bij “vaderdag” wil het gros van de zoekers waarschijnlijk gewoon de datum weten. Dat antwoord geeft Google zelf al, dus daar hoef je geen waarde meer toe te voegen in de zoekresultaten.

Heb je een webshop, dan kun je bijvoorbeeld wel voortborduren op eerder gevonden “long tail” zoektermen rond “originele cadeaus”. In de normale zoekresultaten is hierop scoren waarschijnlijk ook al vrij uitdagend, zelfs als je een vaste pagina met vaderdag cadeaus hebt. Wat moet je dan?

Met (nieuws)artikelen kun je – zoals je hierboven kunt zien – de aandacht grijpen in het “Voorpaginanieuws” in de zoekresultaten en op die manier ook de algemene informatiezoekers alsnog naar je website lokken.

Uiteraard is een artikel uit april in juni niet meer “nieuwswaardig”, dus timing is hier alles. Wil je kans maken om in de piektijd te scoren met je artikel dan zal je dus ook in de weken en dagen voor het event (nieuwe) artikelen moeten publiceren. Maak bijvoorbeeld een serie met om de paar dagen een special met originele cadeau suggesties, misschien steeds in binnen een ander thema (gadgets, geurtjes, boeken, etc).

Meerdere artikelen publiceren heeft nogal wat voordelen. Elk artikel maakt kans om in “voorpaginanieuws” vertoond te worden, maar je vergroot je kansen ook omdat je met ieder artikel op “long tail” termen kunt worden vertoond. En omdat je vaker over het centrale onderwerp “vaderdag” publiceert is dat meteen ook een positieve associatie voor de zoekmachines voor je vaste “vaderdag” pagina, zeker als ieder artikel naar deze pagina terugverwijst.

In dit voorbeeld zou je dus al begin april met je planning kunnen starten en gedurende mei en de eerste helft van juni publiceren over het onderwerp.

Open deur met impact

Publiceren heb je in principe helemaal zelf in de hand, dus vandaar dat daar de nadruk op ligt in dit artikel. Uiteraard helpt het ook als je werkt aan de autoriteit van je content door mentions en links te verwerven op andere sites in de periode voorafgaande aan het piekmoment. Lees daarover bijvoorbeeld dit recente artikel op Search Engine Land. Voor veel ondernemers zal deze vorm van “linkbuilding” echter best uitdagend zijn.

Toch zijn er 2 simpele dingen die je kunt doen om je de seasonal content binnen je website belangrijker te maken naast het uitgebreider publiceren over het onderwerp, namelijk door de interne links te verbeteren:

  1. Neem de content op in je hoofdnavigatie
  2. Verwijs naar de seizoenscontent vanuit je homepage

Het lijken misschien open deuren, maar toch zie je nog vaak genoeg dat de content pas vlak voor het event wordt gepromoot binnen de eigen site omdat er dan wellicht marketing campagnes gepland staan. Omdat de zoekmachines even tijd nodig hebben om je content te herindexeren en te ontdekken dat je “site wide” aandacht geeft aan een nieuw onderwerp middels interne links, pluk je hier wellicht pas de “ranking vruchten” van nadat het event gepasseerd is.

In het voorbeeld van “vaderdag” zou je echter al vanaf eind april meer aandacht kunnen geven aan het event, zodat jouw seizoenspagina een aantal weken extra de tijd heeft om aan belang te winnen in de ogen van de zoekmachines.

Last but not least, kun je door eerder dan je concurrenten aan de slag te gaan met content en interne links wellicht al scoren in de eerste paar weken van de seizoenspiek. Ook al scoor je dan misschien niet op het absolute piekmoment, je pakt toch de aandacht op de momenten dat anderen het onderwerp nog niet onderkennen, terwijl er al wel zoekvolume is.

En zelfs al zou je er helemaal niets mee opschieten in de zoekresultaten, dan nog is het verstandig om bovenstaande tips ter harte te nemen. Je weet immers uit je analyse dat je bezoekers (latent) al bezig zijn met het onderwerp, dus je vergroot de kans op een positieve sitebeleving, herhalingsbezoek en conversies. En wie wil dat nou niet?

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op IMU.