Vergeet even alle dure marktonderzoekbureaus. Je kunt heel eenvoudig zelf testen of een product zal aanslaan in de markt. Vier Google-trucs om je marktonderzoek tot een succes maken.

Een nieuw product of een nieuwe dienst introduceren is spannend. Het kan je veel tijd en geld kosten om de introductie goed te doen. Maar hoe weet je vooraf of je op de juiste markt mikt? Met het juiste product en met de juiste naam? Door handig gebruik te maken van vier Google-tools kun je daar in een aantal uur marktonderzoek grip op krijgen, waardoor je direct de juiste keuzes maakt.

1. Is er wel een markt?

Stel even dat je een Social Media adviesbureau hebt, en dat je workshops van een dagdeel wilt gaan aanbieden als nieuw product. Je weet alleen niet of je het product nu als “workshop” moet presenteren, of bijvoorbeeld als “cursus” of als “training”. Verder heb je in een brainstorm verschillende productnamen verzonnen en je wilt graag weten welke de beste is.

Het eerste wat je dan kunt doen is kijken of er gezocht wordt op die termen en hoe vaak. Dat doe je in het “Hulpprogramma voor zoekwoorden” in Google Adwords. Heb je nog geen Google Adwords account, dan kun je het ook direct doen via http://www.adwords.nl/keywordtool.
Je vult je drie mogelijkheden in als input en je krijgt van Google het gemiddelde lokale zoekvolume per maand terug.

 

In dit geval ontlopen “training” en “workshop” elkaar niet veel met 1900 zoekopdrachten per maand. De meest aantrekkelijke naam lijkt “cursus” te zijn met 2400 zoekopdrachten.

De geschatte CPC (Cost per Click) geeft je ook interessante informatie. Je ziet namelijk wat er (bij benadering) in de markt betaald wordt voor 1 klik. Dat zegt meteen iets over de marktwaarde van je nieuwe product. Daarnaast zie je uiteraard ook wat het je zelf gaat kosten om te adverteren. In dit geval ontlopen de CPC’s elkaar niet veel, dus die laten we voor de keuze even buiten beschouwing.

2. Hoe ontwikkelt de markt zich?

Het kan interessant zijn om een niche te zoeken die nu nog kleiner is in volume, maar die sterk in opkomst is. Om te beoordelen hoe zoektermen zich ontwikkelen in de tijd kun je gebruik maken van Google Insights for Search.

 

De grafieken zijn relatief ten opzichte van elkaar en ten opzichte van het hoogste aantal zoekopdrachten in 1 maand tot nu toe (=100%).

Je kunt hier bijzonder interessante inzichten opdoen (het heet niet voor niets “Insights”). Zo zie je in bovenstaande bijvoorbeeld dat er pas sinds ongeveer oktober 2010 een (substantieel) aantal zoekopdrachten per maand is rond dit soort termen.

Voor onze termen scoren “workshop” en “cursus” gemiddeld hoger over de afgelopen periode. Het verloop van die 2 is echter wel grilliger, terwijl “training” gestaag lijkt te groeien. Welke dan te kiezen? De kracht van de concurrentie zal in dit geval uitsluitsel moeten geven…

3. Hoe sterkt is de concurrentie?

Om je concurrentie te boordelen is het interessant om te zien hoe sterk hun websites geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines (SEO). Je wilt tenslotte graag boven hen uitkomen als iemand straks zoekt op “social media cursus” of een van de andere termen.

Aan je concurrentie kun je online enorm veel onderzoeken, maar voor nu houden we het eenvoudig. Namelijk door gewoon gebruik te maken van de standaard Google zoekmachine.

Als je in Google “social media workshop” intypt dan krijg je ongeveer 26 miljoen resultaten terug. Aangezien we in dit voorbeeld allemaal engelse termen gebruiken is het belangrijk in het resultaatscherm (aan de linkerkant) te kiezen voor “Pagina’s uit Nederland”. Dat brengt het aantal resultaten terug tot ongeveer 2 miljoen.

Om te bepalen of een pagina geoptimaliseerd is kun je het gebruik van de zoekterm in de paginatitel onderzoeken (voor de HTML liefhebbers: <title>). Dit doe je door de volgende zoekopdracht in te typen:

Social media workshop intitle:”social media workshop”

Het resultaat zie je hieronder:

 

Dit brengt het aantal zoekresultaten terug tot iets meer dan 3300, die je kunt zien als het aantal serieuzer concurrerende pagina’s. Doen we dat ook voor de andere termen, dan komt de volgende als beste uit de bus:

 

 

Je zou dus kunnen zeggen dat de concurrentie op “cursus” 10 keer minder sterk is dan die op “workshop”.

Dat feit gecombineerd met het hoogste zoekvolume per maand maakt de keuze makkelijk: het wordt “social media cursus”.

Nu nog een goede productnaam kiezen….

4. Gedrag meten in plaats van meningen

Stel dat je twijfelt tussen “Buzz Boost” en “Social Skillz” als briljante productnamen. Je bent misschien geneigd om je collega’s of vrienden te laten stemmen, of er zelfs een enquete aan te wijden. Maar dan heb je nog steeds goedbedoelde meningen verzameld, en niet het gedrag van mensen die echt zoeken op “social media cursus”.

 

Als hekkensluiter keren we daarom weer terug naar Google Adwords voor een praktijktest met verschillende productnamen. Hiervoor moet je overigens wel een account hebben, maar dat is snel geregeld. Je hebt vast wel een bon voor EUR 50 advertentietegoed liggen. Die kun je meteen mooi gebruiken voor je marktonderzoek.

Je test de verschillende productnamen eenvoudig op aantrekkelijkheid door voor iedere productnaam een advertentievariant te maken, terwijl je de rest van de advertentie identiek houdt. Zie onderstaande voorbeeldje:

 

 

Maak verschillende landingspagina’s voor iedere naam om de bezoeker niet te verwarren. Vervolgens laat je de advertenties simultaan lopen en kijk je na een redelijk aantal kliks welke advertentievariant de hoogste “click through rate” (CTR) heeft gehaald. Daar klikken kennelijk meer mensen op, dus die trekt de meeste aandacht en/of is het meest verleidelijk.

Dit kun je ook doen met meer verschillende varianten, maar bedenk wel dat het dan meer tijd en/of budget kost voordat je een representatief aantal kliks hebt verzameld. Als je het product nog niet breeduit wilt introduceren, dan kun je de landingspagina’s voor nu buiten de  navigatie houden, zodat er alleen Adwords bezoekers op kunnen komen. En als je product nog niet helemaal uitgedacht is, dan kun je bijvoorbeeld een teasende “coming soon” pagina tonen. Hier kunnen bezoekers hun emailadres achterlaten in ruil voor bijvoorbeeld een primeur en een speciale korting. Op die manier stuur je je ’test-bezoekers’ niet met een kluitje het riet in en kun je je test ook nog een beetje te gelde maken.

Succes met je online marktonderzoek!

 

Dit artikel werd eerder door Joost van Vught gepubliceerd op Sprout.nl