Als beginnend bedrijf kom je op de dag van introductie niet meteen met stip op 1 binnen in de zoekresultaten. En dat is een “understatement”… Zelfs op je eigen merknaam / websitenaam kan het in het begin lastig zijn om vertoond te worden. Heel irritant natuurlijk als je probeert je naam in de markt neer te zetten en men je in de zoekresultaten niet kan vinden.

Met de nieuwe website van onze klant Vakantie Dealz was het zelfs nog erger. Daar was Google er namelijk van overtuigd dat de zoeker op zoek was naar ‘vakantiedeals”. Op zich past dat natuurlijk bij wat er op de website te vinden is, namelijk vakantie deals en aanbiedingen. Maar als Google bij een zoekopdracht “vakantiedealz” steeds zegt: Bedoelde u soms “vakantiedeals”, dan is dat niet echt positief voor het vertrouwen in je (nieuwe) merk. Zeker niet als je in de vertoonde zoekresultaten in geen velden of wegen te bekennen bent.

Wat te doen in zo’n geval? Een case study.

1. Adverteren op je merknaam

Adverteren in Google (middels Google Adwords) is zeker niet zaligmakend. Maar het wel een eenvoudige manier om direct vanaf start gevonden te worden op zoektermen rond je merk. Vakantie Dealz is inmiddels wel goed vindbaar, maar toch een voorbeeld van een eenvoudige ‘brand’ advertentie.

vakantiedealz-ad

Bonus: in veel gevallen is adverteren op je eigen merknaam ook nog eens heel goedkoop, omdat er weinig concurrentie op die term is.

2. Zoekvolume op je merknaam stimuleren

Nu je advertenties draaien hoef je je niet meer te schamen als mensen op je merk zoeken. Tijd om meer aandacht te creëren voor je nieuwe merk!

Als er meer mensen (vanuit verschillende locaties & devices) gedurende langere tijd op je merknaam zoeken, dan is dat een teken voor Google dat het een legitiem zoekwoord is en geen “misspelling”. Probeer dus via andere media en kanalen aandacht te creëren voor je merk, bijvoorbeeld middels (online) PR, via Facebook of via Display / Video Ads.

Meer zoekvolume op je merknaam helpt niet alleen om de “Bedoelde je soms” melding te laten verdwijnen, maar zal ook bijdragen aan je positie in de zoekresultaten voor je merknaam.

3. Werken aan je autoriteit

Het zal niet verrassend zijn dat bij SEO je autoriteit een belangrijke rol speelt. Deze is nog steeds voor een groot deel afhankelijk van vermeldingen en links op andere (autoritaire) websites. Werk dus aan aan je exposure in de markt, wederom middels (online) PR, door likeable en linkable content te publiceren en vooral door relaties te leggen met mensen in hetzelfde werkveld.

Als er in korte tijd ook op veel externe sites over je wordt gepraat en je de nodige linkjes hebt verzameld dan kan het snel goed komen met de zoekresultaten voor je merknaam. In het geval van Vakantie Dealz was het binnen een paar weken zover dat de site op positie 1 werd vermeld voor de zoekopdracht “vakantiedealz”.

Naarmate de autoriteit van je merk verder wordt bevestigd door een hoge Click Through Rate (CTR) zul je zelfs sitelinks verzamelen onder je hoofdresultaat. In onderstaande screenshot is te zien dat de site inmiddels aardig gematcht wordt bij de term “vakantiedealz”:

vakantiedealz-groot

En inmiddels is de site zelfs op de van oorsprong verwarrende term vakantiedeals goed te vinden 🙂